Czytasz wypowiedzi wyszukane dla słów: Present smple Gramatyka
Temat: Easy English - New biological system
Dzień Dobry
Chciałbym napisać kilka przemysleń o języku angielskim dla poczatkujących i zaawansowanych być moze się komus przyda.Wszystko o czym napiszę jest jedynie fragmentem metody którą praktykuję i nauczam od kilku lat, metody biologicznych podstaw nabywania języka.Brzmi zawile ale zaraz wytłumaczę o co chodzi.Najprostszy przykład - dlaczego dziecko nabywa język szybciej i wydajniej niz dorosły? - poniewaz nie uczy sie gramatyki.
Nie jestem przeciwnikiem gramatyki - jestem przeciwnikiem gramatyki w wydaniu takim jakie jest dostepnę na rynku poniewaz zamiast ułatwiać komplikuje jeszcze bardziej , ale o tym za chwilę.
Wracając do dziecka; dziecko ucząc sie języka nie wie co to gramatyka nie zna liter i nie potrafi pisać a jednak rozmawia płynnie dlaczego?
Dla dziecka wyrazy ; see cinema possible to wyrazy z jednej rodziny, dla dorosłego 3 rózne wyrazy do zapamiętania i do nauki.
Dziecko nie znajac pisowni uczy sie tych wyrazów w następujacy sposób:
see - wyraz główny, (see)nema, po(see)ble = see+able dopiero dalsza nauka w szkole, nauka liter zasad pisowni itd "zabija" proces naturalnego nabywania języka.
Stąd tez im sie jest starszym tym gorzej idzie nauka jezyków obcych.( Na szczescie proces ten da sie odtworzyć )
Dlaczego tak sie dzieje ze pisownia rózni sie od wymowy?
Pisownia powstaje duzo pózniej, nie nadarza za mową.
Krótko o największej zmorze dla Polaków - czasach
- nauka 16 czasów albo róznice miedzy Simple Past i Present Perfect to dla wielu osób bariera nie do pokonania dlaczego?
Ponieważ sposób postrzegania czasu w jezyku brytyjskim wyglada inaczej niz w polskim. Tzw czasy angielski powstały jako gramatyka a nie naturalny system.
Ktoś chciał dobrze a wyszło niezaciekawie .Juz sam wyraz TENSE mówi nam ze to jakaś spietość czyli fragment wiedzy objety w ramy stad Present Perfect Tense itd.......gdyby to był czas nazywał by sie TIME, nieprawdaż.
To dlatego jesli spytaś Anglika o czasy otwiera oczy ze zdziwienia bo nie wie o co go pytasz. Zaden anglik w szkole nie uczy sie 16 tensów więc ty tez nie musisz
- dalej - tzw operatory have will would......to nie są operatory, gramatyka je tak nazwała zeby "posegregować" wiedzę. Te wyrazy mają konkretne znaczenia niestety nie spotkalem narazie ksiazki która by to objasniała w dostepny sposób.
Odnośnie tłumaczeń - pamietajcie ze nie da sie w 100% prztłumaczyć zadnego wyrazu z jednego jezyka do drugiego.Dzieje sie tak poniewaz litery przenoszą same w sobie znaczenie i energię.Chyba najlepiej było by nie robić kalki w tłumaczeniu - kilka prozaicznych przykładów:
myszka Miki - w angielskim to mysz Miki a nie ona
death - śmierć w angielskim jest również rodzaju męskiego stąd bardzo ciezko przetłumaczyć wiersz poruszajacy to zagadnienie.
wish - to chyba najczestszy bład, wiekszość osób tłumaczy ten wyraz jako "szkoda ze" np I wish I could fly. Niestety słowo wish nie przenosi negatywnych emocji, jest wyrazem woli,chęci, zyczenia zrobienia czegoś czyli pozytywnych wibracji wiec nalezy przetłumaczyć chciałbym umieć latać.
Proponuje również poszukać samemu analogi znaczeń jak np.
busy - business ( tłumaczone jako biznes choć własciwie oznacza to co cię zajmuje
hi - pochodzi od "high" dlatego najczęsciej podnosimy reke do góry przy tym wyrazie - w przeciwienstwie do hello (od heLOW) gdzie czynimy lekkie zgiecie głowy w celu podkreslenia ukłonu, niskości Low
Na zakończenie prosiłbym potraktowaćc ten tekst jako moje przemyslenia a nie cheć wymądrzania sie.Mam nadzieję ze posłuzy Wam do własnych poszukiwań i przemysleń.
Pozdrawiam
-------------------------------------------------------------------------------
Ponizej przedstawiam link do dosyć zażartej dyskusji na temat mojego postu który podziałała jak czerwona płachta na byka w stosunku do przyszłych filologów i tłumaczy.
www.ang.pl/forumw.php?IDt=59027&w=2
Proszę wybrać opcję chronologicznie zamiast "drzewko" aby przeczytać wszystkie komentarze.
Przypominam ze zachęcam do dyskusji w której nie zamierzam nikomu nic na silę udowadniać lub kogoś obrażać, niestety fora internetowe poziomem kultury nie grzeszą.
Proszę o dokładne przeczytanie tego co już zostało napisane bo sporo osób komentuje coś czego nie napisałem.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich anglomaniaków.
W razie pytan prosze na gg 10665190
Temat: [Język Pali] Lekcje kursowe
Aby dobrze zrozumieć kolejne lekcje potrzebne jest przypomnienie sobie gramatyki. Cytuję za Wikipedią, na zasadzie GNU:
Imiesłów to forma czasownika mająca cechy przymiotnika bądź przysłówka.
W języku polskim istnieją cztery rodzaje imiesłowów: (przykłady od czasownika "robić"/"zrobić"):
---> imiesłów przymiotnikowy czynny - "robiący" (tylko od czasowników niedokonanych); nazywa cechy, które oznaczają wykonywanie czynności; końcówki: "-ący" "-ąca" "-ące"
---> imiesłów przymiotnikowy bierny - "robiony", "zrobiony" nazywa cechy, które oznaczają uleganie czynnościom; końcówki: "-ny" "-na" "-ne" "-ty" "-ta" "-te" "-ni" "-ci"
--->imiesłów przysłówkowy współczesny - "robiąc" (tylko od czasowników niedokonanych); nazywa czynność równoczesną z czynnością wyrażaną przez orzeczenie; końcówka: "-ąc"
--->imiesłów przysłówkowy uprzedni - "zrobiwszy" (tylko od czasowników dokonanych); nazywa czynność wcześniejszą od tej wyrażanej przez orzeczenie; końcówki: "-wszy" "-łszy"
W przeciwieństwie do trzech pozostałych, imiesłów przysłówkowy uprzedni jest używany współcześnie dość rzadko.
Źródło: "http://pl.wikipedia.org/wiki/Imies%C5%82%C3%B3w"
---> Imiesłów przymiotnikowy czynny to przymiotnik pochodzący od czasownika mówiący o sprawcy czynności. Jest on tworzony za pomocą cząstki -ący (np. biorący, tworzący, rozumiejący, piszący itp.). Cząstkę tę dodaje się do tematu 3. os. 1. mn. czasu teraźniejszego czasownika (np. pisać>pisz-ą>pisz-ący>piszący ; rozumieć> rozumiej-ą>rozumiej-ący>rozumiejący...) Dowolne zdanie w czasie teraźniejszym (rozsądnych rozmiarów) można zamienić we frazę rzeczownikową zamieniając obecny tam czasownik na imiesłów czynny - "robotnicy budują nowy most na Odrze" - "robotnicy budujący nowy most na Odrze" itd.
---> Imiesłów przymiotnikowy bierny część mowy, tworzona poprzez dodanie przyrostka -ny, -ty do tematu czasownika w czasie przeszłym(np.pisać>pisa-ł>pisa-ny), lub też -ony dodawanej do tematu czasu teraźniejszego lub przyszłego czasownika (np. zrobić>zrobi-ony ; nieść>niesi-e>niesi-ony). Dowolne zdanie w czasie teraźniejszym (rozsądnych rozmiarów) można zamienić we frazę rzeczownikową zamieniając obecny tam czasownik na imiesłów przymiotnikowy bierny - "nowy most na Odrze jest budowany przez robotników" - "nowy most na Odrze budowany przez robotników" itd.Czasowniki z bezokolicznikiem na -nąć (np.spuchnąć, zdmuchnąć) mają w imiesłowie przymiotnikowym biernym cechę -nię, do której dodawana jest charakterystyczna cząstka -ty (spuchnięty, zdmuchnięty).
---> Imiesłów przysłówkowy współczesny – bezosobowa forma czasownika wyrażająca czynność trwającą równocześnie z inną czynnością.
W języku polskim końcówką takiego imiesłowu jest -ąc (np. robiąc, pisząc, jedząc).
==Przykłady w kontekście:==np."Zmywając naczynia,słuchała radia." tzw. jednocześnie zmywała naczynia i słuchała radia Czytając gazetę, znalazłam ogłoszenie o sprzedaży samochodu. - znalazłam ogłoszenie podczas czytania
W zdaniach złożonych z użyciem imiesłowu przysłówkowego współczesnego należy zwrócić uwagę, że wykonawca czynności musi być wskazany w dalszej części tego zdania - innymi słowy podmiot w obu zdaniach lub zdaniu i równoważniku musi być ten sam. Często mają miejsce przypadki niepoprawnego formułowania takich wypowiedzi.
Przykłady błędnych konstrukcji z imiesłowem przysłówkowym współczesnym:
Idąc do pracy miał miejsce wypadek. - sugeruje to, że wypadek szedł do pracy
Pisząc artykuł do Wikipedii zadzwonił telefon. - sugeruje to, że telefon pisał artykuł
---> Imiesłów przysłówkowy uprzedni – bezosobowa forma czasownika, stosowana w celu wyrażenia uprzedniości jakiejś czynności w stosunku do innej.
W języku polskim typową końcówką takiego imiesłowu jest -łszy po spółgłosce i -wszy po samogłosce (np. zrobiwszy, zjadłszy, powiedziawszy).
Przykłady w kontekście:
Dobiegnąwszy do mety, zawodnik padł na bieżnię. - użycie imiesłowu przysłówkowego uprzedniego wskazuje na to, że czynność dobiegnięcia odbyła się przed padnięciem na bieżnię.
Zapowiedziawszy swą dymisję, premier odetchnął z ulgą. - premier najpierw zapowiedział dymisję, potem odetchnął z ulgą.
Należy zauważyć, że wykonawca czynności jest / powinien być wymieniony w dalszej części zdania ze względów logicznych. Gdy tak nie jest, powstają nieporozumienia.
Przykłady błędów językowych w użyciu imiesłowu przysłówkowego uprzedniego:
Doszedłszy do pracy, kawa już na mnie czekała. - sugeruje to, że to kawa doszła do pracy
Wyrzuciwszy śmieci, wiadro zostało porządnie umyte. - sugeruje to, że wiadro wyrzuciło śmieci
**************************************************************************
W jezyku angielskim mamy tylko takie formy jak:
Regular Verbs:
Verb-----Simple Present----Simple Past----Past Participle---Present Participle---Infinitive
giggle------ giggle(s)-------- giggled----------- giggled--------- giggling----------- to giggle
help--------- help(s)----------- helped---------- helped----------- helping---------- to help
jump-------- jump(s)---------- jumped--------- jumped---------- jumping ----------to jump
Irregular Verbs:
Verb---Simple Present----Simple Past ----Past Participle ----Present Participle---- Infinitive
bring ------bring(s)--------- brought -----------brought--------- bringing------------ to bring
ring -------ring(s)------------ rang -------------rung -------------ringing-------------- to ring
sing --------sing(s)----------- sang------------ sung -------------singing-------------- to sing
swim -------swim(s) ---------swam ----------swum -----------swimming------------- to swim
To przypomnienie powinno nam pomóc w dalszych częściach kursu Paa.li. W razie pytań, komentarzy, obiekcji wobec powyższych założeń, zachecam do tematu spraw technicznych.
Strona 2 z 2 • Wyszukiwarka znalazła 61 wypowiedzi • 1, 2