Czytasz wypowiedzi wyszukane dla słów: Present continous forma be





Temat: Czasy Angielskie
Present Continuous
Budowa:
# Zdanie twierdzące:
Zdanie twierdzące: podmiot + odpowiednia forma czasownika "to be" w czasie teraźniejszym ("am", "is", "are") + czasownik z końcówką -ing
Now I am doing my homework.
Teraz odrabiam prece domową.

# Zdanie pytające:
Pytanie ogólne: odpowiednia forma czasownika "to be" w czasie teraźniejszym ("am", "is", "are") + podmiot + czasownik z końcówką -ing
Are you doing your homework now?
Czy odrabiasz teraz swoją pracę domową?

Pytanie szczegółowe: zaimek pytający + odpowiednia forma czasownika "to be" w czasie teraźniejszym ("am", "is", "are") + podmiot + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania (z opuszczeniem części, o którą pytamy)
What are you doing now?
Co teraz robisz?

# Zdanie przeczące:
podmiot + odpowiednia forma czasownika "to be" w czasie teraźniejszym ("am", "is", "are") + "not" + czasownik z końcówką -ing
I am not drinking beer now.
Nie piję teraz piwa.

He is not drinking tea now.
On nie pije teraz herbaty.






Temat: czasowniki nieregularne


odpowiedziach mam jeszcze więcej pytań ;) Czy jest ktoś kto autorytatywnie
stwierdzi, która z propozycji jest najlepsza, biorąc pod uwagę, że tabela
ma
być zawarta w programie do nauki języka dla bardzo początkujących.


"What It Means" Mariusza jest zupełnie w porządku, ale w twojej kolumnie
jest po prostu "Znaczenie", więc przetłumaczyłam ci dosłownie: "Meaning".
Bezokolicznik to "infinitive", tej formy używa się w czasie "Present", jak

"Simple" albo "Continuous" (bezokolicznika używa się tylko w Simple).
Mariusz zaproponował dalej "Past Tense". Czas przeszły - Past Tense -
podobnie jak Present Tense - może być Simple albo Continuous.
Przetłumaczyłam więc nagłówek tej kolumny jako "Simple Past" (albo "Past
Simple", używa się obu form). Osoba ucząca się angielskiego na pewno zna tę
nazwę (chyba że mówimy o małych dzieciach). Słówko "Tense" dla uproszczenia
zgubiłam.
W trzeciej kolumnie jest forma, która nazywa się uczenie "Past Participle",
a której używa się w czasie "Present Perfect (Tense)" i wydaje mi się, że w
nagłówku można użyć jednego z tych dwóch wyrażeń.

No i co, rozjaśniłam czy zagmatwałam jeszcze bardziej?

Hania







Temat: [ang] Czasy teraźniejsze w ogromnym skrócie
Początkowo chciałam opisać tu wszystkie 16 czasów, ale po pierwsze, już jest późno i przysypiam A po drugie, chyba krótsze tłumaczenia lepiej się czyta, więc rozdzielę czasy na teraźniejsze, przeszłe i przyszłe.

W tym temacie zajmę się teraźniejszymi, ale pamiętajcie, że to jest naprawdę ogromny skrót i jeśli chcecie się dowiedzieć szczegółów na dany temat, po prostu spytajcie, a postaram się pomóc.

a) Present Simple

Określa czynności teraźniejsze, z wyjątkiem czynności odbywających się w chwili mówienia. Często w tym czasie dodaje się określniki czasu, np. often - często; sometimes - czasami; never - nigdy itp. Czas ten określa czynności zwykłe, rutynowe, powtarzające się.

Zdanie twierdzące:
I often play chess. - Często gram w szachy.

Zdanie pytające:
Do you often play chess? - Czy (Ty) często grasz w szachy?

Zdanie przeczące:
I dont' play chess at all. - Nie gram w szachy w ogóle

Jak widać, pytanie tworzymy przez "do" lub "does" (dla 3 osoby liczby pojedynczej), a przeczenie przez zastosowanie "don't" (do not) abo "doesn't (does not - dla 3 osoby liczby pojedynczej).

Czas ten nie jest zbyt skomplikowany i trzeba głównie zwracać uwagę na to o jakiej osobie mowa. Jeśli o 3 os. l. poj., wtedy do czasownika w zdaniu twierdzącym dodajemy końcówkę "-s", a w przypadku pytań i przeczeń zamiast "do" piszemy "does", ale czasownik zostawiamy już wtedy w normalnej formie. Tak samo jak w języku angielskim nie ma zasady podwójnego przeczenia (Nigdy nie gram... - I never play...), tak samo nie można 2 razy użyć formy dla 3 os. l. poj. W skrócie, nie można napisać "he doesn't goes" tylko "he doesn't go".

b) Present Continuous

Ten czas różni się od powyższego tym, że dotyczy czynności dziejących się w chwili mówienia (z pewnymi wyjątkami) i budowa zdań jest zupełnie inna. Konieczne jest zastosowanie "to be" w odpowiedniej formie (am, is, are), a następnie do czasownika należy dodać końcówkę "-ing". Trzeba kojarzyć, że am/is/are idzie w parze z "-ing" (są wyjątki). Często na końcu zdania dopisuje się "now" (teraz) albo "at the moment" (w tej chwili) i jeśli widzimy któreś z tych wyrażeń, możemy być pewni, że to jest czas continuous. Oto jak tworzymy zdania.

Zdanie twierdzące:
I am watching TV now. - Oglądam terz TV.

Zdanie pytające:
Am I watching TV now? - Czy ja oglądam teraz TV? (Wiem, dziwne pytanie ale to dlatego, aby łatwo zauważyć sposób tworzenia pytania)

Zdanie przeczące:
I am not watching TV now. - Nie oglądam teraz TV.

W pytaniu wystarczy "to be" w odpowiedniej formie przerzucić na sam początek, to tzw. inwersja, a w przeczeniu po "to be" w odpowiedniej formie dopisać słówko "not". W tym czasie nie ma żadnych "do", "don't" itp., więc nie mieszajcie tego

c) Present Perfect

Czas ten stosujemy jeśli mówimy o czynności przeszłej, która ma jednak związek z teraźniejszością. Tutaj właśnie najważniejszy jest związek z teraźniejszością, ale nie określamy kiedy coś się zdarzyło, tak jak np. to robimy w czasie przeszłym. Określamy także stany, które trwają już jakiś czas np. Mieszkam tu od roku - I have lived here for a year.

Niestety przy nauce tego czasu i wszystkiego co z nim związane, trochę trzeba posiedzieć. A to wszystko przez to, że nie używamy już czasownika w zwykłej formie, tylko w formie Past Participle. Pół biedy, jeśli czasownik jest regularny bo wtedy wystarczy dodać do niego "-ed" albo "-d" W zdaniu tym oprócz tej formy czasownika trzeba najpierw wstawić "have" albo "has" (w 3 os. l. poj.). Najlepiej to widać na przykładach:

Zdanie twierdzące:
I have lived here for a year. - Mieszkam tu od roku.

Zdanie pytające:
Have you lived here for a year? - Czy mieszkasz tu od pół roku?

Zdanie przeczące:
I haven't lived here for a year. - Nie mieszkam tu od pół roku (tylko np. od 2 miesięcy)

W pytaniu przerzucamy "have" na początek zdania (inwersja), a w przeczeniu dodajemy "not" po "have" albo "has". Możemy to zapisać w formie ściągniętej, czyli "haven't" albo "hasn't". Prawie zawsze stosuje się formy ściągnięte, więc należy na nie zwrócić uwagę. Jednak w listach formalnych itp. się ich nie stosuje.

d) Present Perfect Continuous

Zasady takie jak wyżej, ale widzimy w nazwie "continuous", co znaczy, że mowa będzie o czynności wykonywanej w pewnym momencie przez dłuższy okres czasu. Chodzi o to, że dzięki "continuous" podkreślamy ciągłość danej czynności.

Zdanie twierdzące:
I am tired because I have been running. - Jestem zmęczony bo biegłem.

Zdanie pytające:
Have you been running for a long time? - Czy długo biegłeś?

Zdanie przeczące:
I have not been waiting for you for an hour. - Nie czekam na Ciebie od godziny.

Dało się pewnie zauważyć, że oprócz "have" (albo "has" w 3 os. l. poj.) jest jeszcze "been" (III forma od "to be") oraz czasownik z końcówką "-ing". W pytaniu przerzucamy "have" na początek, a w przeczeniu po "have" dodajemy "not".




Temat: poprawność językowa
"Dziwni", czy nie, ale od nich świat przejmuje większą część tej "dziwności" i co najciekawsze ta "dziwność" po pewnym czasie nie jest już "dziwna" .
Upraszczanie gramatyki i mieszanie, czy w ogóle eliminowanie z języka pewnych form czasów gramatycznych nie jest tylko domeną "dziwnych ludzi zza oceanu" .
Poważnie mówiąc język się zmienia i formy gramatyczny, które kiedyś uważane były za błędne, dziś nikogo nie dziwią. Przykładem niech będzie takie zdanie:
"Codziennie do śniadania piję herbatę."
Dzisiaj, w przekonaniu, że jest to poprawna forma, powie tak pewnie 95% Polaków. Pozostałe 5% może się zastanowi i powie poprawnie, że "codziennie do śniadania pija herbatę". W praktyce jest to dokładnie to samo, co zanik present perfect, czy zastępowanie present continuous przez present simple w angielskim.
Nadal uważasz, że tylko amerykanei są "dziwni"

PS. O ile mi wiadomo, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim cechuje jedynie 7% Polaków...

PS2. żeby nie było, że się wymądrzam, ja do nich na pewno nie należę, sam się bardzo często łapie na strasznym kaleczeniu naszego języka . Zwłaszcza z ortografią mam problemy, a w pracy nie mam FireFoxa, który zrobi mi autokorekte



Temat: Gramatyka J.Angielskiego
W aplikacji :

CZASY :
Present Continuous
Present Simple
Present Perfect
Present Perfect Continuous

Past Simple
Past Continuous
Past Perfect
Past Perfect Continuous

Future Simple
Future Continuous
Future Perfect
Future Perfect Continuous

Zestawienie czasów

Formy wyrażania przyszłości

CZĘŚCI MOWY

Czasownik (Verbs)
- czasowniki posiłkowe
- causative have
Rzeczownik (Nouns)
Przymiotnik (Adjectives)
Przysłówek (Adverbs)
Zaimki (Pronouns)
Spójniki (Linking Words)
Przedimek (Articles)
Liczebnik (Numerals)

STRONA BIERNA
MOWA ZALEŻNA
OKRESY WARUNKOWE

Kod:http://uploader.pl/?d=871C07901



Temat: Angielski gramatyka
Opis: Autor owej aplikacji napisał o niej:

Materiały ze stronki www.ang.pl, sam sie z niej uczę, ale nie zawsze jestem przy necie, więc pomyślałem, że fajnie by było mieć coś takiego w telefonie. Może się komuś przyda
Nie chce żadnych pkt itd bo nawet nie wiem do czego służą wystarczy zwykłe dzięki, bo jedną noc na to poświęciłem.

A co znajdziemy w aplikacji:

ANGIELSKIE CZASY
Present Continuous
Present Simple
Present Perfect
Present Perfect Continuous

Past Simple
Past Continuous
Past Perfect
Past Perfect Continuous

Future Simple
Future Continuous
Future Perfect
Future Perfect Continuous

Zestawienie czasów

Formy wyrażania przyszłości

CZĘŚCI MOWY

Czasownik (Verbs)
- czasowniki posiłkowe
- causative have
Rzeczownik (Nouns)
Przymiotnik (Adjectives)
Przysłówek (Adverbs)
Zaimki (Pronouns)
Spójniki (Linking Words)
Przedimek (Articles)
Liczebnik (Numerals)

STRONA BIERNA
MOWA ZALEŻNA
OKRESY WARUNKOWE

Screen: niestety brak

Rozmiar: 106kb




Temat: problem z czasem


moze to troche nie na temat ale nie ma innej grupy.

ucze sie angielskiego i mam problem ze zrozumieniem roznicy miedzy czasami
Present Perfect a present perfect continous:
w opisach znajduje ze :
present perfect :
Stan rozpoczął się w przeszłości i trwa do chwili obecnej.

w present perfect continous:
Czynność rozpoczęła się w przeszłości i trwa nieprzerwanie do chwili
obecnej.

czy ktos moze wyjasnic mi wiec roznice miedzy zdaniami :
I have lived here for 3 years
I have been living her for 3 years

z gory dziekuje za pomoc


Obie formy sa poprawne i nie ma pomiedzy nimi istotnej roznicy.

ps: w drugim zdaniu nie dopisales "e" na koncu "her".

;)





Temat: Prosze przetłumaczcie mi to na angielski

a możesz wskazać w tekście gdzie niby tego czasu użyłaś? z resztą w temacie jest ze to miał być present continuous a w poście że past continuous..
jaka jest zasada stosowania i jaką ma formę wg Ciebie?
a poza tym.. nie uważasz że fragment "czy poprawie to przetłumaczyłam" jest lekko nie adekwatny ? może powinnaś zapytać "czy translator zrobił dużo błędów ? "


pomyliłam się i chodziło mi o past continuous to już nie moja wina że mi się mylą zresztą tłumaczyłam to jak uważam wiesz ile jedno słowo ma znaczeń? a to nie jest ten czas końcówką -ed ?
po pierwsze sama ten tekst tłumaczyłam , a po drugie jeśli nie wiesz c(zy to sama tłumaczyłam czy w translatorze) to po licho udzielasz się? :roll:



Temat: say/tell


| | [Tell] me, what is Mr Harrison [say]?

| Co to mialoby znaczyc?

| to moze zamiast "say" wpisac [saing] ale takiej formy chyba nie ma bo
czasu
| present continous nie uzywamy m.in. do wyrazania czynnosci zmyslow.

Nie ma to jak jakies reguly...  Oczywiscie, ze moze byc ``saying''.
Po prostu nie przyszlo mi to do glowy za pierwszym razem.


ale taka regulka byla  w ksiazce wiec jak nie mozna to nie mozna.

slyszeliscie kiedys:
I'm seeing
I'm hearing
I'm loving
I'm thinking
I'm knowing
...wiec saying chyba tez nie wypada.


| bardziej mnie zastanawia "He was [tell] me...
| w tym zdaniu jest ok?

He was telling me...


co to za forma? mozesz rozszerzyc? to sie zwie past continous?


| Ja sie nigdy nie spotkalem z ``suprise''...

| to pewnie blad...

Czyj..? ;)






Temat: Present Simple
Gdzies tutaj padlo pytanie ile jest czasow w angielskim.... no coz niektorzy autorzy uwazaja, ze czasy sa dwa (past i present), inni, że trzy (past, present i future) a inni znowu, ze jest ich dziewiec. Jednakze wiekszosc przyjmuje, ze sa tylko 2 (past i present) jako kryterium podajac "minimalny kontrast znaczeniowy" Jako, ze formy czasow oznaczaja 'czas wypowiedzi', takim minimalnym kontrastem bedzie wlasnie kontrast czasu (i nic wiecej)

dlatego I write i I wrote bardzo ladnie podlegaja tej regule, nie ma tu zadnej roznicy poza czasem wypowiedzi

podczas gdy I shall/will write (fomy future) nie tylko roznia sie czasem ale shall i will to czasowniki modalne, czyli nie ma tutaj zastosowania powyzsza regula.

A to czy czas jest perfect, continuous czy future to nic wiecej jak tylko aspekty danego czasu

Wiec once and for all w angielskim mamy dwa czasy w roznych aspektach i prosze drogich forumowiczow aby juz nie narzekali, ze jest ich tak duzo :)



Temat: Prosze przetłumaczcie mi to na angielski
a możesz wskazać w tekście gdzie niby tego czasu użyłaś? z resztą w temacie jest ze to miał być present continuous a w poście że past continuous..
jaka jest zasada stosowania i jaką ma formę wg Ciebie?
a poza tym.. nie uważasz że fragment "czy poprawie to przetłumaczyłam" jest lekko nie adekwatny ? może powinnaś zapytać "czy translator zrobił dużo błędów ? "



Temat: :: Czasownik: Strona bierna
W stronie czynnej sprawca czynności jest tożsamy z podmiotem, w stronie biernej to objekt, przedmiot czynności staje się podmiotem zdania:
Strona czynna: The janitor cleaned the room.
Strona bierna: The room was cleaned by the janitor.
Generalnie budowa zdania w stronie biernej jest bardzo prosta.
Używamy czasownika to be i trzeciej formy czasownika.
Present Simple: The room is cleaned twice a week.
Present Continuous: The room is being cleaned at the moment.
Present Perfect Simple: The room has been cleaned.
Past Simple: The room was cleaned yesterday.
Past Continuous: The room was being cleaned.
Future Simple: The room will be cleaned.
Future Perfect: The room will have been cleaned.
Przykładowe formy czasownika to be we wszystkich czasach znajdują się na dole każdego pola naszej wzorcowej tabeli z odmianą http://www.anglista.org/odmiany.pdf

Mało kto zwraca na to uwagę, ale zdanie, które umie powiedzieć już bardzo początkujący użytkownik języka angielskiego: I was born in 1995 jest w stronie biernej (Zostałem/am urodzony/a w 1995 roku)



Temat: Past Continuous
Czas przeszły ciągły, inaczej Past Continuous albo Past Progressive, służy do wyrażania czynności przeszłych, które były w toku, trwały, w pewnym określonym punkcie czasu w przeszłości. Podobnie jak Present Continuous mówi o tym, co dzieje się w danej chwili teraz, tak Past Continuous opowiada o tym, co działo się w danej chwili kiedyś.
Na przykład jeśli zacząłem grać w szachy o 7.00 i grałem przez 2 godziny, to o 8 byłem w trakcie gry:
I was playing chess at 8 o'clock. I started at 7 and finished at 9.

Podobnie jak wszystkie inne czasy ciągłe budujemy ten czas używając odpowiedniej formy czasownika TO BE i czasownika z końcówką -ing:

ja śpiewałem - I was singing
ty śpiewałeś - you were singing
on śpiewał - he was singing
ona śpiewała - she was singing
ono śpiewało - it was singing
my śpiewaliśmy/śpiewałyśmy - we were singing
wy śpiewaliście/śpiewałyście - you were singing
oni śpiewali/one śpiewały - they were singing

Pytania tworzymy przez inwersję, czyli odwrócenie szyku (podobnie jak wszystkie pytania z czasownikiem TO BE):

czy ja śpiewałem - was I singing?
czy ty śpiewałeś - were you singing?
itd

Przeczenia robimy tak, jak zawsze przeczenia z czasownikiem TO BE, a więc dodając NOT:

ja nie śpiewałem - I was not singing - I wasn't singing
ty nie śpiewałeś - you were not singing - you weren't singing
itd

Ze zdania w czasie Past Continuous nie wynika w ogóle, czy czynność o której mowa skończyła się, czy nie.



Temat: say/tell
Maciej Grudniewski:

| to moze zamiast "say" wpisac [saing] ale takiej formy chyba nie ma bo
czasu
| present continous nie uzywamy m.in. do wyrazania czynnosci zmyslow.

| Nie ma to jak jakies reguly...  Oczywiscie, ze moze byc ``saying''.
| Po prostu nie przyszlo mi to do glowy za pierwszym razem.

ale taka regulka byla  w ksiazce wiec jak nie mozna to nie mozna.

slyszeliscie kiedys:
I'm seeing
I'm hearing
I'm loving
I'm thinking
I'm knowing


Wszystko zależy od znaczenia - wyjaśnienia na ten temat już otrzymałeś.


...wiec saying chyba tez nie wypada.


Czy wypada, zależy od tego, o czym się mówi i w jakim gronie ;-D
A poważnie: od kiedy mówienie jest "czynnością zmysłów"?

Adam Skalski





Temat: say/tell

| [Tell] me, what is Mr Harrison [say]?

Co to mialoby znaczyc?


to moze zamiast "say" wpisac [saing] ale takiej formy chyba nie ma bo czasu
present continous nie uzywamy m.in. do wyrazania czynnosci zmyslow. sam nie
iwem ale przepisalem dobrze.

bardziej mnie zastanawia "He was [tell] me...
w tym zdaniu jest ok?


Ja sie nigdy nie spotkalem z ``suprise''...


to pewnie blad...





Temat: say/tell


| [Tell] me, what is Mr Harrison [say]?

| Co to mialoby znaczyc?

to moze zamiast "say" wpisac [saing] ale takiej formy chyba nie ma bo czasu
present continous nie uzywamy m.in. do wyrazania czynnosci zmyslow.


Nie ma to jak jakies reguly...  Oczywiscie, ze moze byc ``saying''.
Po prostu nie przyszlo mi to do glowy za pierwszym razem.


bardziej mnie zastanawia "He was [tell] me...
w tym zdaniu jest ok?


He was telling me...


| Ja sie nigdy nie spotkalem z ``suprise''...

to pewnie blad...


Czyj..? ;)





Temat: [ang] Proszę o sprawdzenie zadań
Zadanie 2
1. jest to trzecia osoba liczy pojedynczej. W czasie Present Simple czasowniki mają inną formę dla tej osoby niż dla pozostałych.
2. tu powinien byc czasownik meet w odpowiedniej formie
3. dobry czasownik, zła forma - tu powinien być czas Present Continuous
4. tu powinien być czasownik know a zdanie powinno brzmieć On nie zna wielu osób tutaj
5. patrz punkt 1
6. brakuje tu operatora oraz podmiotu, aby zdanie było kompletne.

Zadanie 4
4. żle - car parks liczba mnoga
5. źle - entertainemt liczba pojedyncza



Temat: egzamin gimnazjalny 2008
Ja nie zaczynałam od podstaw ; DD
/aż sobie w książce zobaczę, co miałam ; )/

Dyktanda też mam.

W I i kilku miesiącach II klasy miałam:
/patrzę na gramatykę/
- Past Simple
- Zaimki osobowe i formy dzierżawcze
- At-In-On
- Present Perfect Simple
- Have gone/have been
- Przyimki miejsca
- Past Continuous
- Tworzenie przysłówków
- Future Simple
- Present Continuous
- Liczba mnoga /?/
- Policzalne/niepoliczalne
- Stopniowanie przymiotników i przysłówków
- Tryby warunkowe 0 i 1
- Zdania względne/rozkazujące
- Modalne
- Stronę bierną
- Przyimki kierunku
- Question Tags

Nawet nie wiedziałam, że aż tyle tego było ; D
A połowy nie pamiętam i tępa z angla jestem ; )




Temat: TO HAVE - MIEĆ - w różnych czasach
Czasownik TO HAVE to bardzo ważny czasownik w języku angielskim.
Jest on zarówno zwykłym czasownikiem "mieć" wyrażającym posiadanie (w tym znaczeniu nie używamy go w czasach Continuous), czasownikiem wyrażającym zupełnie inne czynności (np. "jeść" w "have breakfast") jak i czasownikiem pomocniczym służącym do tworzenia wielu angielskich czasów.
W czasie teraźniejszym czasownik "to have" odmienia się w następujący sposób:

ja mam - I have (got) - I've got
ty masz - you have (got) - you've got
on ma - he has (got) - he's got
ona ma - she has (got) - she's got
ono ma - it has (got) - it's got
my mamy - we have (got) - we've got
wy macie - you have (got) - you've got
oni/one mają - they have (got) - they've got

czy ja mam? - do I have? - have I got?
czy ty masz? - do you have? - have you got?
czy on ma? - does he have? - has he got?
itd.

ja nie mam - I don't have - I haven't got
ty nie masz - you don't have - you haven't got
on nie ma - he doesn't have - he hasn't got
itd.

Wyrazu "got" (formalnie nie jest to przecież have w Present Simple, tylko get w Present Perfect) możemy używać, ale nie musimy. W większości przypadków wszystko jedno, czy używamy formy z "got", czy formy bez tego czasownika.
I have got fair hair. I have fair hair.
What colour eyes have your got?
What colour eyes do you have?




Temat: say/tell



| | [Tell] me, what is Mr Harrison [say]?

| | Co to mialoby znaczyc?

| to moze zamiast "say" wpisac [saing] ale takiej formy chyba nie ma bo
czasu
| present continous nie uzywamy m.in. do wyrazania czynnosci zmyslow.

| Nie ma to jak jakies reguly...  Oczywiscie, ze moze byc ``saying''.
| Po prostu nie przyszlo mi to do glowy za pierwszym razem.

ale taka regulka byla  w ksiazce wiec jak nie mozna to nie mozna.

slyszeliscie kiedys:
I'm seeing
I'm hearing
I'm loving
I'm thinking
I'm knowing
...wiec saying chyba tez nie wypada.


ot to poezja
znajdz w internecie teksty piosenek angielskich
loving you
thinking about you
knowing your dreams
co w zyciu niespotykane to w poezji, tekstach piosenek wydaje sie
niezwykle interesujace





Temat: Kolokwium z nagielskiego 5 unit
No więc zajęło mi to ok.20 może 25 minut i moim zdaniem nie był zbyt trudny. W pierwszym zdaniu trzeba było podpisac domki- który to jest cottage, który semi-detached etc. Było cwiczeńie na wyrażenia typu least, slightly, a lot more, worst, a bit less, as tall as, different from, similar to etc. Wyrażenia związane ze sprzataniem typu sort out, give away, throw away, go through etc. Zdania w których trzeba było zaznaczyc prawidłową formę: Future, be going to czy present continuous, Verb patterns- tego było trochę (czyli np. keep raising, don't mind to washing, should pay etc) Następne zadanie było wielce trudne gdyż trzeba było podpisac co jest z jakiego materiału- np narysowana smycz i trzbea było podpisac z czego jest ona wykonana Były również 3 krótkie dialogi do uzupełnienia jak achowac się w sklepie gdy nie znamy nazwy tego, co chcemy kupic (wyrażenia typu I don't know what it's called, It's stuff for, Do you mean, I'm looking for something to..., you use it when. Chodziło generalnie o odplamiacz, pinezkii korkociąg)W ostatnim zadaniu trzeba było wykreslic ze zdań niepoprawne formy. Więcej grzechów nie pamiętam ;




Temat: problem z czasem
OK, moze i tak. Ale z drugiej strony nawet po polsku mowisz "czekam na
ciebie 2 godziny" co oznacza tu wg ciebie czas terazniejszy? czy ten ktos
nadal czeka?
To sa po prostu niuanse ktore trzeba "brac na czuja". W kazdym razie na 100
procent nie jest to action comleted!
Agata
| Present perfect simple: czynność "completed action" - w duzym
uogólnieniu
| jak forma dokonana polska
| - to co nas interesuje to rezultat obecny czynności dokonanej w
przeszłości
| - czynność przeszła UNTIL NOW (=do chwili obecnej), tzn. do chwili
obecnej
| np. przeczytałem 3 książki Tolkiena

| present perfect continous - j.w.- czynność niedokonana
| - interesuje nas sama akcja a nie jej resultat
| - wazne jest że dane czynność która już trwa (od jakiegoś czasu) trwa
NADAL

Czyżby był to naprawdę warunek niezbędny? A jeśli do kogoś mówisz "I've
been
waiting for you for two hours", to nadal na niego czekasz?

Pozdrawiam,
Rajmund

---
http://www.whisky.pl





Temat: problem z czasem

Present perfect simple: czynność "completed action" - w duzym uogólnieniu
jak forma dokonana polska
- to co nas interesuje to rezultat obecny czynności dokonanej w
przeszłości
- czynność przeszła UNTIL NOW (=do chwili obecnej), tzn. do chwili obecnej
np. przeczytałem 3 książki Tolkiena

present perfect continous - j.w.- czynność niedokonana
- interesuje nas sama akcja a nie jej resultat
- wazne jest że dane czynność która już trwa (od jakiegoś czasu) trwa


NADAL

Czyżby był to naprawdę warunek niezbędny? A jeśli do kogoś mówisz "I've been
waiting for you for two hours", to nadal na niego czekasz?

Pozdrawiam,
Rajmund

---
http://www.whisky.pl





Temat: Propozycje pieśni
Jerzy dobrze prawi.
Cóż znaczy ZMARTWYCHWSTAN? To słowo sugeruje, że Jezus był wzięty z grobu (oczywiście tylko pod względem logicznym, bo faktycznie tego słowa nigdy być nie mogło, byłoby to oczywiste kuriozum). Skoro wierzymy, że zmartwychwstał samowładnie, to jak możemy przystać na ów warunek wzięcia z grobu?

Wyrażenie "zmartwychwstał jest" to przejaw czasu, który w języku polskim nie występuje. Taki odpowiednik angielskiego Present Perfect (coś zdarzyło się w przeszłości i ma skutki które trwają - no, bez continuous'a też się da ), a nie forma imiesłowowa czasownika być zmartwychwstanym bo po prostu czegoś takiego nie ma.

Mam nadzieję, że da się to zrozumieć...



Temat: [ang] Homework

3 A: How long did you study English? - sugeruj się odpowiedzią B. Skoro ktoś odpowiedział: "Od września", to znaczy, że nadal studiuje, więc będzie tu czas present perfect, czyli: have + III forma przeszła, a nawet dałabym continuous. Jak myślisz k-a-s-i-a?
B: Since September.




Temat: Czasownik: Ile jest czasów w języku angielskim?
Gdy zadaje się to proste pytanie uczniom, rzadko kiedy pada poprawna odpowiedź. Każdy jednak z łatwością sam dochodzi do tej odpowiedzi, jeśli zamiast bezmyślnie wyliczać znane sobie czasy, zastanowi się nad tym, jak wygląda cały ich system.
Każdy przecież z łatwością zauważy, że podobnie jak w języku polskim mamy w angielskim i czasy teraźniejsze, i przeszłe, i przyszłe, a jeszcze i używane w mowie zależnej czasy "przyszłe w przeszłości".
Każdy też bez trudu przypomni sobie, że każdy z tych czasów może być i prosty (Simple), i ciągły (Continuous), i dokonany (Perfect), ten ostatni też albo prosty, albo ciągły.
Jeśli chcesz sobie poukładać w głowie to, ile jest angielskich czasów, warto jest sobie zrobić dużą tabelę z czterema kolumnami i czterema wierszami (nie licząc nagłówków). Następnie kolejne kolumny podpisz: Present, Past, Future, Future In the Past. Wiersze podpisz: Simple, Continuous, Perfect Simple, Perfect Continuous.
Następnie spróbuj w każde z pól kolumny wpisać sobie jakieś jedno zdanie twierdzące, jedno pytające i jedno przeczące w danym czasie. Jeśli dokładnie prześledzisz efekty, zauważysz, jak prosty jest system czasów języka angielskiego!
Tak opisaną odmianę możesz obejrzeć w załączniku do tego posta:
Tabelka z odmianą - Przykładowa odmiana trzech czasowników w zdaniach twierdzących, pytających i przeczących we wszystkich szesnastu czasach, wraz z jedną formą czasownika "to be" w tych czasach.



Temat: Język niemiecki.

32? 26? MASAKRA

A teraz sobie policzmy po ile jest w polskim a ile w niemieckim.

/Co do tych 32 to się nauczycielki zapytam w sumie dla pewności..

Tak.
Jeżeli więc używa się pojęcia aspektu na określenie czasu gramatycznego, mamy cztery czasy: Simple, Continuous, Perfect, Perfect Continuous, W rzeczywistości, jednak, każdy z tych aspektów może być uszczegółowiony poprzez połączenie z elementem czasu „chronologicznego”. Tak, więc, „Simple” ma „wersje” Past Simple, Present Simple, Future Simple. W ten sposób mnożąc liczbę form czasu “chronologicznego” przez liczbę aspektów, mamy 12 czasów.
Czasami uwzględnia się formę Future-in-the Past jako dodatkowy czas. Teraz mamy 4 razy 4 czyli 16 czasów. Jeżeli uwzględnić konstrukcje strony biernej jako oddzielne czasy, mamy już ich 16 + 16 = 32.




Temat: Present Continous
Present Continuous to jeden z pierwszych czasów, jakie poznajemy zaczynając naukę angielskiego. Czas ten opisuje czynność jaka jest w tej chwili wykonywana. Aby utworzyć zdanie w Present Continuous potrzebujemy dwóch rzeczy:

- odpowiedniej dla osoby formy czasownika być,
- czasownika właściwego, do którego dodajemy końcówkę -ing.

Oto przykład:

Tom is writing a letter. Tomek pisze list. (w tej chwili)

Najpierw mamy osobę, która wykonuje czynność (Tom), następnie trzecią formę czasownika być (is). Następnie dodajemy do czasownika głównego pisać (write) końcówkę -ing i dopełnienie - w tym wypadku słowo list (a letter). Pierwsze zdanie w Present Continuous gotowe!

Oto formy czasownika to be dla wszystkich osób:

LICZBA POJ:

1 osoba I am
2 osoba you are
3 osoba he is, she is, it is

LICZBA MNOGA:

1 osoba We are
2 osoba You are
3 osoba They are

Tworzenie właściwej formy czasownika głównego jest bardzo proste, do podstawowej formy dodajemy końcówkę -ing

write » writing pisać
read » reading czytać
sit » sitting siedzieć
look » looking patrzeć
do » doing robić
take » taking zabierać
eat » eating jeść

Możemy już utworzyć kilka przykładowych zdań:

You are reading a book. Ty czytasz książkę.
Mary is having breakfast. Mary je śniadanie.
They are running. Oni biegną.
I am taking my bag. Zabieram swoją torbę.
We are waiting for my uncle. Czekamy na mojego wujka.
He is looking at the stars. On patrzy w gwiazdy.
We are doing our homework. Robimy (odrabiamy) zadanie domowe.




Temat: Które czasy warto wybrac??
ha! w końcu mowa o czyms co juz znam! co za radosc

w zwiazku z tym mam pytanie do tych, którzy poza hiszpańskim znają też angielski - gerundio to odpowiednik ang gerunds i formy "estar+gerundio" w hiszp używa się podobnie jak present continuous w ang, prawda?




Temat: nasz list do MCR
No to się cieszę, ale musicie teraz napisać poprawną formę bo nie wiem czy ma być "We join (to) The Black Parade" czy może w czasie Present Continuous? Ale chyba w Simple nie? Bo w WTTBP jest "To join the balck parade".



Temat: Jak po japońsku jest...

Shig - przynajmniej znasz wyraz "kimi" i wiedziałeś że powinien być present continous Tylko że czas teraźniejszy ciągły od formy masu jest shite imasu a nie shite shimasu
Mój polskie być lepszy niż japońska...



Temat: [2007Z] [lektoraty] Test z ang grupa A2 II
Hmm... w zasadzie to jakoś tak:
Present simple/continous/perfect
Past simple/continous/perfect
Future simple i moze jeszcze jakis
forma be going to
troche phrasli




Temat: Losowy sig



| "Bart Ogryczak w artykule

| BTW. Co to za "pisze"? Co to za polszczyzna a'la Microsoft? ;
pisze, bo teraz pisze.
to jest tak samo dobra polszczyzna jak kazda inna.


Nie. Ty masz cytat, że osoba X, której odpowiadasz, "pisze". Czasownik
"pisze" jest formą niedokonaną, sugerującą, że pisanie się jeszcze nie
zakończyło. A skoro się nie zakończyło, to nie może się znaleźć na
serwerze, bo autor jeszcze tego nie skończył. Gdy autor skończy pisanie,
i wyśle to (skutkiem czego artykuł będzie dostępny dla wszystkich),
powinieneś użyć formy dokonanej (sugerującej, że coś trwało w

Analogiczne rzeczy masz w angielskim:
Present Continuous: "writing"

Present Continuous: czynność niedokonana, aktualnie wykonywana.
Past Present: Czynność dokonana, zakończona jakiś czas temu.
(No, jest jeszcze Present Perfect, Present Perfect Continuous, Simple
Present i wiele innych -- oszczędzę Ci tego). W każym razie j.angielski
posiada 16 "czasów", a j.polski "tylko" trzy, które są dokładniej
określane przez inne rzeczy (forma dokonana/niedokonana, by wrócić do
meritum).

Ergo: popełniasz błąd gramatyczny. Zresztą, przejdź się do dowolnej
polonistki (w ogólniaku czy technikum) i popytaj -- dostaniesz odpowiedź
mniej więcej taką samą.


btw. kodujesz w quoted printable. zlosliwie?


Hm. Dobra, masz 8-bit.

P.S.
Co do angielskiego, to mogła mi gramatyka nieco wywietrzeć z głowy.
Jeśli zrobiłem błąd, to proszę o korektę (może być pocztą prywatną).





Temat: "I'm lovin' it" -skąd taka forma?


| Heck, I'm always forgetting my keys !!!!
| I'm loving it - wow! na bajerze, kocham to (wypowiedziane prawdopodobnie z
| lekkim uniesieniem).

| Naprawdę tak?

| Taki dialog brzmi według Ciebie naturalnie?

| -Do you like swimming?
| -I'm loving it. (w znaczeniu: baaardzo lubię pływać - ale w ogóle, nie
| teraz)

| MG


Skoro nie ma kontekstu, to należy go wywieść z systemowego znaczenia
formy czasownika użytego w pierwszym zdaniu, bez żadnej pragmatyki.
Pytanie miało znaczyć "czy w ogóle lubisz pływać?"


| Szczesliwie roznorodnosc form w jezyku jest dlatego roznorodna, zeby miec ich bogaty arsenal i dopasowywac  je do roznorodnych sytuacji.


Ty natomiast co? Sugerujesz, ze dana forma ma byc uniwersalna i pracowac
we wszystkich kontekstach sytuacyjnych? A jak czasem nie pracuje to co?
Jest niepoprawna?  

Jakoś nie rozumiem, ale to może wpływ nocy.

A propos twojego suchego przykladu (rozbuduje tu troche kontekst
sytuacyjny) : Twoj kolega arab, z poludniowego Sudanu, ktory w zyciu


nie widzial wody wiecej niz tyle co mogl wypic, znalazl sie nagle na basenie w Warszawie. Wyskakuje po 15 minutach z wody i pytasz sie go: ..and what, do you like swimming? On w ekstazie moze odpowiedzic : Yeah , I love it !!! Lub Yeah,
man, I'm loving it. Typowe stosowanie czasu present cont. nie znaczy tu, ze kocha w tym momencie, a jutro nie bedzie, a tylko podkresla ten moment. Tks.


Mylisz się. "i'm loving it" ma właśnie znaczenie "Teraz bardzo mi się to
podoba". Za chwile może go złapać skurcz, albo może napić się wody i
następnego dnia nie powie "I like swimming", a mimo to nie będzie można
zarzucić mu "You lied when you said you were loving it there".

Inna sprawa, że faktycznie ma wybór: wyrażając uczucia w konkretnej
sytuacji może powiedzieć "I love it" lub "I'm loving it", ale użyje
tylko formy Simple mówiąc, że coś bardzo lubi w ogóle.

I nie mieszaj do tego zdań z always/constantly, bo one dotyczą
czaoswników wyrażających czynności, a nie stany. To dwa różne
zastosowania formy Continuous/Progressive/Durative czy jak ją tam zwą.

Mariusz Górnicz





Temat: MOWA NIEZALEZNA
Nie, odpowiedź ma być w Past Simple, ponieważ kolejno idąc wg. chronologii:
1.Przyszłość:
Future Simple (reszta to czasy "poboczne" jak je będę nazywać, np. Future Perfect, który mówi o momencie w przyszłości w którym coś będzie już wykonane, po dłuższym czasie pracy nad tym)
2. Teraźniejszość:
Present Simple (P. Continuous stoi mniej więcej na tym samym poziomie, tylko opisuje czynność długą, a Present Perfect hmm... trudno to wyjaśnić, ale z reguły nie odnosi się do konkretnego momentu, tylko bardziej do samego wydarzenia i jego skutków - coś się stało, ale nie ważne jest kiedy to się stało, tylko jakie są tego skutki - np. kiedyś przeczytałam jakąś książkę, i nie ważne kiedy to było, ważne, że teraz wiem jaka jest jej treść)
3. Przeszłość:
a)Past Simple (Past C. znów stoi na równi)
b)I na koniec Past Perfect, ponieważ opisuje on coś, co stało się PRZED innym zdarzeniem, również z przeszłości. Np. Wróćmy do książki, załóżmy, że przeczytałam ją dwa lata temu, a wcześniej widziałam film o tym samym tytule.
Before I read (trochę nieszczęśliwy czasownik, ale wierz mi, to jego forma przeszła) that book, I had seen film with the same title.
Nim przeczytałam tą książkę, byłam widziałam film o tym samym tytule.
Celowo użyłam dziwnej formy "byłam widziałam", ponieważ taka forma była używana w polskim daaaawno, dawno temu, to tzw. czas zaprzeszły.
Rozumiesz już?
Moje tłumaczenie w związku z Present Prerfect jest trochę mętne, bo trudno mi jest tłumaczyć ten czas... Ponieważ w polskim takowego nie ma A poza tym samego present perfect rzadko się używa

PS. Podobną chronologię można ułożyć dla czasów ciągłych:
Future Continuous
Present Continuous
Past Continuous
Past Perfect Continuous

PS2. Gdyby już koniecznie w tej chronologii chcieć umieszczać Present Perfect byłby on prawdopodobnie gdzieś pomiędzy Preent Simple a Past Simple Bo mimo, że w zasadzie mówi on o przyszłości to wbrew pozorom należy on do czasów teraźniejszych



Temat: Jak wymawiamy " plwać"


| Nie nazywałbym języka, którym posługują się aktorzy (rozumiem, że chodzi
| o to, co słychać ze sceny, nie o prywatną polszczyznę aktorów) gwarą.

Przystaniesz na "język środowiskowy"? Nie przypisuję słowu "gwara" żadnego
nacechowania.


Ja też nie przypisuję. chodziło mi o coś innego - nie istnieje coś takiego
jak język środowiska aktorów, ich gwara, jakkolwiek to nazwiemy. Aktor w
ideale może mówić każdą gwarą, dialektem, językiem środowiskowym itepe,
ponieważ język jest jednym z narzędzi jego pracy. Jak brydż nie jest grą w
karty, tylko grą przy pomocy kart, tak aktor w pracy nie mówi, a posługuje
się językiem.


| Aktor [...]ze sceny Teatru Wielkiego w Warszawie [...] raczej powie
| "plwać", i to nie dlatego, że ma zakodowaną jakąś gwarę, nie dlatego, że
| jest nadętym bufonem, nie dlatego, że teatr to zakurzone muzeum, ale
| dlatego, że chce być _słyszalny_ w dwudziestym trzecim rzędzie, a wie, że
| dźwięczność głosek sprzyja słyszalności.

Też się zgadzam. Podobnie może być w przypadku dyktowania czegoś, a za
pośrednictwem czegoś zniekształcającego głos, np. telefonu, tym bardziej.
Wtedy nie dziwiłby mnie nawet [kod pocztovy] albo coś podobnego.


Ale zrozummy się dobrze - normy kształcenia zawodowego aktorów nie
przewidują udźwięczniania tam, gdzie jest to błędem (kod pocztovy), a
jedynie tam, gdzie mamy do czynienia z dwiema poprawnymi wersjami wymowy.


Niewykluczone. Kiedyś pewien inżynier od budowy silników przekonywał mnie,
że niepoprawne jest "zakańczać". Tak się biedak nasłuchał, że niepoprawne
jest "wyłanczać", że uznał (moim zdaniem słusznie), że to ten sam
przegłos, więc skoro jeden z jego przejawów jest piętnowany, to inne też
trzeba.


Hmm... na moje skromne językoznawczo ucho "zakańczać" brzmi niepoprawnie,
ale nie z przyczyn przegłosowych, bo i "zakończać" bym nie użył. To jakaś
dziwna forma present continous od czasownika dokonanego.
Kończyć - zakończyć - zakończać
Malować - namalować - namalowywać

Jechać - przyjechać - przyjeżdżywać
Dochodzić - dojść - dojściać, a może dojszczywać? ;)
Ech, można by tak do rana...
Jeśli ktoś ma przykład świadczący, że taka forma jest dopuszczalna, to
bardzo proszę go podać (ale nie podawywać).

Całuję nóżki
Michał Maciejewski





Temat: III LO w Gdańsku Wrzeszczu - "Topolówka"
:: Zakres materiału gramatycznego z języka angielskiego obowiązujący na sprawdzianie do klasy dwujęzyczne i klasy pre-IB ::

Egzamin będzie się składał z dwóch części: pisemnej i ustnej.
Część pisemna sprawdzianu będzie się składała z trzech części:
gramatyczno-leksykalnej, rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu.

1. Formy oznajmujące, pytające, przeczące następujących czasów:
- Present Simple (przysłówki częstotliwości), Present Continuous,
- Present Perfect Simple (czasowniki nieregularne), Present Perfect Continous,
- Past Simple (czasowniki nieregularne), Past Continuous,
- Future Simple, Future Continuous,
- Past Perfect Simple, Past Perfect Continous,
- Future Perfect, Future in the Past.
2. Forma czasu przyszłego: to be going to.
3. Czasowniki: can, could, may, might, have, must, should, shall oraz wyrażenia: mustn't, needn't, have to, would like to, have got, had to, ought to, used to.
4. Pytania o podmiot i pytania z przyimkiem na końcu.
5. Tryb rozkazujący.
6. Stosowanie przymiotników i przysłówków.
7. Określniki: some, any, no.
8. Zaimki: something, anything, nothing, somebody, anybody, nobody.
9. Rzeczowniki policzalne, niepoliczalne i określniki ilościowe: much, many, a lot of, a few, a little, lots, few, little.
10. Zaimki wskazujące: this, that, these, those.
11. Zaimki osobowe i określniki dzierżawcze: (I, you, etc.), (me, you, etc.), (my, your, etc.), (mine, yours, etc.).
12. Nieregularna liczba mnoga rzeczowników.
13. Dzierżawcza forma rzeczowników.
14. Stopniowanie przymiotników i przysłówków.
15. Liczebniki główne i porządkowe.
16. Stosowanie okoliczników miejsca, czasu, sposobu
w odpowiedniej kolejności w zdaniu.
17. Podstawowa zasada stosowania przedimków: a, an, the.
18. Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.
19. Konstrukcje: there is, there are.
20. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne występujące po czasownikach.
21. Konstrukcje bezokolicznikowe typu: teach, want, ask, tell + dopełnienie osobowe + bezokolicznik.
22. Strona bierna, mowa zależna, pytania pośrednie.
23. Konstrukcje z zaimkami zwrotnymi i "wzajemnymi".
24. Wyrażenia z so, much, either, neither.
25. Question tags.
26. Zdania czasowe i warunkowe I, II oraz III typu; spójniki czasowe:
if, when, after, before, as soon as, until, etc.; wyrażenia: I wish... / if only...

NA EGZAMINIE USTNYM UCZEŃ POWINIEN WYKAZAĆ SIĘ UMIEJĘTNOŚCIĄ KOMUNIKOWANIA I FORMUŁOWANIA WYPOWIEDZI NA PODANY TEMAT NP. DOTYCZĄCY ŻYCIA CODZIENNEGO, ZAINTERESOWAŃ, PROBLEMÓW PRZEDSTWIONYCH NA OBRAZKU ITP.

UWAGA: Warunkiem przystąpienia do sprawdzianów będzie okazanie aktualnej, czytelnej legitymacji szkolnej!




Temat: Present Continuous
Czas Present Continuous, zwany także czasem Present Progressive, to czas teraźniejszy ciągły.
Zdania w czasie Present Continuous budujemy w następujący sposób: używamy podmiotu, odpowiedniej formy czasownika to be oraz czasownika z końcówką -ing.
Na przykład:
I am going...
She is singing...
They are standing...

Przy dodawaniu końcówki -ing do czasownika może się zmienić jego pisownia. Mamy tu następujące możliwe sytuacje:
- pisownia czasownika nie ulega zmianie, np. work - working;
- jeśli na końcu czasownika mamy literę e, to po dodaniu końcówki znika ono: write - writing;
- jeśli krótki (maksymalnie dwusylabowy) czasownik kończy się pojedynczą spółgłoską poprzedzoną krótką samogłoską, końcowa spółgłoska ulega podwojeniu: get - getting, swim - swimming, run - running;
- trzy czasowniki zmieniają się w następujący sposób: die - dying, lie - lying, tie - tying.
Czasu Present Continuous używa się w następujących sytuacjach:
- Mówiąc o rzeczach, które dzieją się właśnie w tej chwili, w której o nich mówimy:
I am learning English at the moment.
Please don't make so much noise, I am studying

- Opowiadając o czymś, co odbywa się nie koniecznie w tej chwili, ale co jest w trakcie:
My friends are building a new house. They are fed up with living with their parents.
- Mówiąc o czymś, co denerwuje nas faktem częstego powtarzania się albo tym, że nigdy się nie dzieje, dla podkreślenia irytacji:
You are always snoring, I don't like to sleep in one room with you.
The bus is never coming on time.

- Opowiadając o tendencjach do zmian:
My English is getting better all the time.
The number of the unemployed is increasing.

- Chcąc podkreślić, że coś dzieje się tymczasowo, chwilowo:
She is staying with her sister until she finds a new flat.



Temat: pytania o podmiot
Hmm... W tym pierwszym pytaniu wkradł Ci się błędzik chyba ;]
Bo jeśli masz are, to powinno być:
What are your hobbies.
Albo z hobby:
What is your hobby.

1."Are" stosujemy przede wszystkim w 3 przypadkach:
a)pytanie do czasu present continuous:
What are you doing? (Co robisz?)
Oczywiście wtedy czasownik are (czyli odmienione to be, dalej będę pisała to be) musi być odmieniony do odpowiedniej osoby, przypominam:
I am
You are
He/she/it is
We are
You are
They are
Potem występuje drugi czasownik z końcówką ing.
b) pytamy o rzecz lub o osobę, nie o czynność:
What is the time? (Która godzina? Dosłownie: jaki jest czas?)
What is your favourite food? (Jakie jest twoje ulubione jedzenie?)
Who are you?(Kim jesteś?)
Who is she? (Kim ona jest?)
Where are we? (Gdzie jesteśmy?)
Wtedy zaraz po słowie wyrażającym pytanie (np. what? who? where?) mamy odmienione to be.
c) to w zasadzie to samo co w b), ale bez słów pytających, też pytamy o osobę lub rzecz, zwykle dotyczy to jakichś cech danej rzeczy, osoby...
Are you hungry? (Jesteś głodna?)
Is she beutiful? ((Czy) Jest piękna?)
Are we rich? ((Czy)Jesteśmy bogaci?)

2."Do" używamy w zasadzie tylko w jednym przypadku:
a) Pytanie o czynność:
What do you think about this? (Co o tym myślisz? <wbrew pozorom myślenie to też jakaś czynność )
kolejność wtedy jest następująca:
(Słowo pytające) + do(es) + osoba + czasownik + reszta zdania
Why does he like her? (Czemu on ją lubi?)
Lub:
Do(es) + osoba + czasownik + reszta zdania:
Do you agree with him? (Czy zgadzasz się z nim?)

Mam nadzieję, że teraz już rozumiesz i że niczego nie pominęłam ;]
Z reguły można wyczuć kiedy używamy do, a kiedy to be, zresztą widać to też po polskich tłumaczeniach pytań. W którymś momencie zaczyna się odruchowo wybierać odpowiednią formę



Temat: Strona bierna
Hmm... Spróbuję to wyjaśnić wszystko na przykładzie jednego zdania.
Zacznę od czasu Present Simple:
I wash a car.
Bierna:
A car is washed by me.
Jak widać, dopełnienie zdania przewędrowało na początek, tak więc jako pierwsze zawsze występuje przedmiot, na którym było/jest/będzie wykonane jakieś działanie, np.
A letter is written
A book is read
później masz formę czasownika, tyle że troszkę zmienioną, ponieważ ze zwykłego czasownika robi się is/are + Past Participle (tzw. 3 kolumna )
write - is written
read - is read
win - is won
drive - is driven
Na końcu jest osoba wykonująca daną czynność:
by me
my her
by them
by Anna
by police
by fisherman
by man
Dodam, że zaznaczanie osoby wykonującej daną czynność nie zawsze jest konieczne, czasem możemy to pominąć - wtedy gdy można łatwo domyślić się kto wykonywał daną czynność.

Mój nauczyciel łatwo zapisał nam jak wygląda forma czasownika w stronie biernej dla każdego czasu:
Future Simple ---> will + be + PP
Present Simple ---> is/are + Past Participle (dalej skracam to do PP)
Present Continuous ----> is/are + being + PP
Present Perfect ---> przechodzi w Present Perfect Continuous, czyli have/has + been + PP
Present Perfect Continuous ----> nie posiada strony biernej
Past Simple ---> was/were + PP
Past Continuous ---> was/were + being + PP
Past Perfect ---> przechodzi w Past Perfect Continuous, czyli had + been + PP
Past Perfect Continuous ---> brak strony biernej

Teraz zaprezentuję Ci wyżej przeze mnie użyte zdanie w każdym z podanych czasów - podam zdanie w danym czasie i jego stronę bierną (nazwy czasów skrócę do ich pierwszych liter)

F.S.
I will wash my car.
My car will be washed (by me).

Pr.S.
I wash my car.
My car is washed (by me).

Pr.C.
I'm washing my car.
My car is being washed (by me).

Pr. P.
I have washed my car.
My car has been washed (by me).

Pa. S.
I washed my car.
My car was washed (by me).

Pa. C.
I was washing my car.
My car was being washed (by me).

Pa. P.
I had washed my car.
My car had been washed (by me).

Mam nadzieję, że pomogłam... w sumie omówiłam zdania twierdzące tylko, jeśli masz jakieś pytania, albo coś nie jasne to pytaj... Jeśli chcesz, mogę pobawić się jeszcze i omówić pytania w passivie



Temat: matura angielski to koszmar??
Posiadam bardzo dobre i nie drogie materiały do sprzedania na maturę ustną jak również pisemna z języka ANGIELSKIEGO. Poniżej przedstawiam spis treści co zawiera materiał:
1. Prezent Continous- zdania twierdzące
2. Formy czasownika „to be” przykłady czasowników
3. Przykładowe zdania, forma pytająca
4. Forma przecząca
5. Użycie Present Continous
6. Słówka występujące w czasie
7. czas PRESENT SIMPLE- przykłady
8. 3 osoba i słówka występujące w czasie
9. przykłady zdań
10. Zdania pytające
11. Przeczenia
12. Przykłady przeczenia
13. Używanie Present Simple
14. Zdania twierdzące przeczące i pytające
15. PRESENT PERFECT
16. Przykłady zdań twierdzących
17. Zdania twierdzace i pytające, słówka pomocnicze
18. Przeczenie- zdania
19. Używanie Has i have
20. Używanie present perfect
21. For i Since- zadania
22. FUTURE SIMPLE zdania twierdzące
23. przeczenia- zdania
24. Przeczenie- zdania
25. Używanie Future Simple
26. PAST SIMPLE
27. Past Simple zdania
28. Past Simple- “to be”
29. Przeczenia, zdania
30. Słówka w czasie, zdania przeczące
31. Użycie czasu
32. Zestawienie czasów
33. Zestawienie czasów
34. Przymiotniki: jaki?
35. Tworzenie przymiotników
36. Tworzenie przymiotników przykłady
37. Tworzenie przymiotników przykłady
39. Przymiotniki złożone
40. Przymiotniki złożone przykłady
41. Stopniowanie przymiotników
42. Długie przymiotniki
43. Wyjątki stopniowania
44. PRZYSŁÓWKI:
45. Z końcówką –ly
46. przykłady
47. Przysłówki częstotliwości
48. Przysłówki czasu
49. Przysłówki miejsca
50. Przysłówki sposobu
51. Przysłówki stopnia
52. Liczebniki
53. Liczebniki Cd.
54. Spójniki
55. Rzeczowniki zwrotne
56. Zaimki osobowe
57. Zaimki dzierżawcze
58. Zaimki zwrotne
59. Zaimki wzajemne
60. Inne

Materiały zawierają jak powyżej napisane 60 stron a całkowity ich koszt to tylko 30 zł (z tym że cena jest do negocjacji ) Praca jest bardzo dokładna ok. 90 % słówek i zdań jest przetłumaczone linijkę niżej. Wydaje mi się ze materiały nie są zbyt drogie jak na tak dokładna prace. Praca ta pozwoliła mi w ubiegłym roku zdac mature na bardzo dobrym poziomie. Jeżeli chodzi o wysłanie to mysle ze najodpowiedniejsza forma będzie taka iż jeśli ktos zdecyduje się na zakup tych materiałów to podaje mi adres ja pod wskazany adres wysyłam materiały i trzeba będzie zapłacic listonoszowi tzw „za pobraniem” plus koszty przesyłki (max do 8zł) Cena jest do negocjacji, w razie pytań numer gg kontaktowy: 4704248 Pisac o każdej porze (często siedzę na niewidocznym) ale odpiszę na pewno



Temat: ANGIELSKI NA MP3 &quot;Czasy gramatyczne&quot;


ANGIELSKI NA MP3 – „Czasy gramatyczne” (AudioBook - Mp3) - POBIERZ

Angielski dla średnio zaawansowanych „Czasy gramatyczne”

Kurs do samodzielnej nauki ze słuchu z serii Listen & Learn, wprowadzający naukę 10 najważniejszych czasów gramatycznych, niezbędnych do poprawnego porozumiewania się w języku angielskim. Zróżnicowane ćwiczenia utrwalają poznane formy gramatyczne oraz uczą, jak stosować czasy w praktyce. Nagrane polecenia i wyjaśnienia gramatyczne w języku polskim umożliwiają naukę w dowolnym miejscu i czasie – w drodze do pracy, w podróży, w domu. To skuteczna nauka, łatwa i dostępna dla każdego.Kurs przydatny dla osób przygotowujących się do matury, egzaminów FCE, CAE.

Nowość! Dzięki zastosowanemu systemowi „Karaoke” podczas słuchania lekcji tekst nagrania może być wyświetlany na przenośnym odtwarzaczu mp3/mp4 lub ekranie komputera.

Poziom: średnio zaawansowany
W zestawie: Pliki do pobrania spakowane: pliki mp3 (73 MB, 96 min) + pliki lrc (Karaoke - 59 KB) + plik PDF z tekstem kursu (27 str.) + Instrukcja korzystania z kursu na mp3 i systemu Karaoke

Materiał kursu:
1. Present Simple
2. Present Continuous
3. Simple Past
4. Present Perfect
5. Future Forms – plany i decyzje
6. Future Forms – przewidywanie, prośby, obietnice
7. Past Continuous
8. Past Perfect
9. Present Perfect Continuous
10. Past Perfect Continuous
Dodatkowo – 100 czasowników nieregularnych

W każdej lekcji:
■ Listen – dialog lub tekst prezentujący użycie czasu w konkretnej sytuacji
■ Repeat – powtarzanie i utrwalanie zdań i pytań w każdym czasie
■ Speak – samodzielne tworzenie zdań i pytań według instrukcji lektora
W książeczce PDF – pełny tekst kursu: dialogi, ćwiczenia sprawdzające z odpowiedziami oraz dodatkowo do każdej lekcji Glossary – słowniczek trudniejszych słów i zwrotów

Autor: D. Guzik
Data wydania: 11.01.2007
Wydawca: DIM - Nauka i Multimedia
ISSN: 978-83-60599-52-5




Temat: 1
Odradzam kupno książki "Jak czytać hieroglify egipskie" autorstwa Collier/Manley. Są poważne błędy (alfabet, termonologia i gramatyka). Widać, że książka nie była konsultowana (chociaż tłumaczka tak twierdz) ponieważ każdy kto uczy się egipskiego nie popełniłby aż takich błędów. Na pierwszy rzut oka widać, że książka jest bezmyślnie przetłumaczona z angielskiego (w niektórych miejscach pozostały słowa angielskie), ponieważ nie ma czegoś takiego jak czas teraźniejszy ciągły (angielskie Present Continous) ani w polskim ani co najważnieksze w egipskim. Tak wogóle to w klasycznym nie ma czasów, pojawiają się dopiero od nowoegipskiego (w staroegipskim i klasycznym czsy wyrażane są prze formy sdm=f, ale nie nazywa się to jako czasy tylko np. sdm.n=f dla przeszłości czy sdm=f dla teraźniejszości).
W tej książce spróbowano przedstawić język egipski poprzez język angielski. Niestety nie udało się to. Język egipski jest bardzo nietypowy. Są w miarę ustalone reguły, ale dany wyraz np. ha.t (a to alef- czasownik oznacza zejście w dół, przybycie na jakieś miejsce) może być zarówno bezokolicznikiem, pseudoparticipium, formą względną lub imiesłowem w zależności w jakim miejscu stoi w zdaniu. Do w miarę dobrej znajomości egipskiego dochodzi przez parę lat intensywnie czytając teksty z osobą, która jest w miarę wytłumaczyć dlaczego (bardzo częst na pytanie dlaczego w tym miejscu musi być dana forma a nie inna dostawałam odpowiedź, że tak musi być). Zdaję sobię sprawę, że nie ma jak na razie na rynku polskim podręcznika do języka egipskiego i najprawdopodobniej szybko się nie pojawi. Chciałam napisać na co tam uważać i co jest źle, ale po dwóch rozdziałach wyszły mi 2 kartki A4 i stwierdziłam, że to nie ma sensu ponieważ musiałabym napisać wszystko od początku. Życzę wam powodzenia i wytrwałości.



Temat: Intensywny kurs ang. dla przyjętych na studia
Przedimmatrykulacyjny intensywny kurs języka angielskiego
źródło: http://tiny.pl/t43t
(www.amu.edu.pl>>rekrutacja i studia >>Forma i zakres egzaminów wstępnych oraz szczegółowe zasady przyjmowania na studia w r.ak. 2006/2007>> Ogłoszenia, ważne informacje)

W ostatnim czasie Uniwersytet, odpowiadając na zapotrzebowanie edukacyjne, poszerzył ofertę dydaktyczną dla osób, które pozytywnie przeszły postępowanie rekrutacyjne oraz zdecydowały się studiować na UAM, oferując przedimmatrykulacyjny intensywny kurs języka angielskiego na poziomie podstawowym. Kurs obejmować będzie 120 godzin lekcyjnych (45 minutowych).

W zakres materiału gramatycznego wchodzą, m.in. podstawowe czasowniki: to be, have got, can oraz czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple. Dzięki uczestnictwu w kursie przyszli studenci będą mogli rozpocząć pierwszy rok studiów zapisując się na lektorat na poziomie przedśredniozaawansowanym.
Ze swojej strony Uniwersytet zapewnia najwyższej jakości zajęcia z doświadczoną kadrą dydaktyczną oraz bezpłatne zakwaterowanie w Domu Studenckim.

Kurs rozpocznie się 4 września br. i trwać będzie do 26 września br. Zajęcia odbywać się będą od poniedziałku do soboty (po 6 godzin lekcyjnych dziennie) w Instytucie Filologii Angielskiej (Collegium Novum, al. Niepodległości 4) i w Studium Nauczania Języków Obcych (ul. 28 Czerwca 1956r. nr 198).

Warunkiem uczestnictwa w kursie jest dokonanie wpłaty w wysokości 150 zł oraz zakup wskazanego przez lektora podręcznika w cenie około 60 zł. Podstawą uzyskania świadectwa ukończenia kursu jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie testu końcowego.

Zgłoszenie uczestnictwa proszę przesłać w terminie do dnia 31 sierpnia br. na adres: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Dział Nauczania, ul. H. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (120) o zakwalifikowaniu na kurs decyduje kolejność zgłoszeń. Opłatę za kurs należy wpłacać na konto:

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
61-712 Poznań, ul. H. Wieniawskiego 1
Bank Zachodni WBK S.A.
6 Oddział Poznań
77 1090 1362 0000 0000 3601 7903
tytułem: 706.206
Zebranie informacyjne, na które należy dostarczyć kserokopię dowodu wpłaty, odbędzie się w dniu 4 września br. o godz. 9.00 w sali C1, Collegium Novum, al. Niepodległości 4 w Poznaniu.

W przypadku konieczności skorzystania z zakwaterowania, proszę zgłaszać się w dniu 3 września br. do Domu Studenckiego „Jagienka” lub „Zbyszko”, ul. Piątkowska 80. Warunkiem zakwaterowania jest przedłożenie niniejszego pisma oraz wylegitymowanie się dowodem osobistym.



Temat: problem z czasem


witam

moze to troche nie na temat ale nie ma innej grupy.

ucze sie angielskiego i mam problem ze zrozumieniem roznicy miedzy czasami
Present Perfect a present perfect continous:
w opisach znajduje ze :
present perfect :
Stan rozpoczął się w przeszłości i trwa do chwili obecnej.


owszem Stan rozpoczął się w przeszłości a jego skutek trwa do chwili obecnej

np. I have lost my key  (klasyczny przykład z gramatyki Murphy'ego&quot;)
Co oznacza że zgubiłem ten klucz i go teraz nie mam (dosłownie mam mój klucz
zgubione)

Czyli czynność odbyła się w przeszłości  (zgubiłem klucz) a jej skutek (
teraz jjestem bez klucza) jest odczuwalny teraz.

I have bought a new car.  Kupiłem samochód i go teraz mam (dosł. mam kupiony
samochód)
I have read the book.

itd
itd


w present perfect continous:
Czynność rozpoczęła się w przeszłości i TRWAŁA LUB TRWA nieprzerwanie do
chwili
obecnej A JEJ SKUTKI SĄ WIDOCZNE BĄDŹ ODCZUWALNE. .


Dokładnie TAK.

 It has been raining. The ground is wet.  -    czyli padał deszcz (padał
przez jakiś czas) ponieważ ziemia jest mokra.

I have been waiting here for 2 hours. Czekam tutaj już od dwoch godzin. -
&quot;Zacząłem czekać&quot; 2 godziny temu i czekałem nieprzerwanie do chwili obecnej/


czy ktos moze wyjasnic mi wiec roznice miedzy zdaniami :
I have lived here for 3 years
I have been living her for 3 years


W zasadzie znaczenia są podobne, chociaż chyba bardziej prawidłowa jest ta
druga forma.


z gory dziekuje za pomoc


mam nadzieję, że je udzieliłem

Dominik





Temat: Języki obce

Angielski wcale nie jest łatwym językiem. Fakt, ma praktycznie zerową koniugację (odmiana czasownika przez osoby) i deklinację (odmiana wyrazów przez przypadki, rodzaje i liczby), ale za to jeśli chodzi o reguły związane z wymową i pisownią jest chyba najbardziej enigmatycznym językiem świata. Skąd te wszystkie konkursy spellingu w filmach amerykańskich? Bo nawet osoby posługujące się angielskim jako językiem ojczystym przez ponad 10 lat mają problemy z przeliterowaniem słów. W dodatku posiada bardzo dużo czasowników z nieregularnymi formami przeszłymi i ablautów, np. come - came, write - wrote. Porównując zresztą z językami romańskimi, angielski wypada bardzo słabo pod względem trudności. Po półtora roku włoskiego byłem w stanie się dogadać, i to w kilku czasach. Po półtora roku angielskiego nie dość, że miałem beznadziejny akcent i nie potrafiłem wymawiać z 80% słów, to gubiłem się przy trudniejszych zwrotach. Zresztą nawet po kilku latach nauki, wiele osób ma problemy, zwłaszcza z rozróżnieniem czasu past simple i present perfect. Mi samemu czasem sprawia to trudność - choć znam wszystkie reguły, mam z tym duże obycie dzięki filmom, czy książkom, to wciąż bywają sytuacje, gdy nie jestem pewien którego czasu użyć.

Albo posłuchajcie sobie większości Polaków mówiących po angielsku. Ja ilekroć słyszę, tylekroć (jest takie słowo? ;p) łapię się za głowę widząc ich wymowę.


Jesli chodzi o wymowe to faktycznie masz racje... W angielskim nie ma praktycznie zadnych regul, itd... Osobiscie, wiekszosc czerpie chyba z filmow...
Nieregularne czasowniki?? O ile wiem, jest ich 269, ale duzo sie regularnie nieregularnych, np. cut cut cut, hit, hit, hit, come, came come, become, became, become... W innych jezykach tez sa nieregularne czasowniki...
A skad Twoja latwosc w dogadywaniu sie po wlosku?? Zgaduje, ze angielski byl Twoim pierwszym jezykiem obcym. Zatem wloski pewnie byl drugim/trzecim.. Wtedy juz sie ma pewne mechanizmy nauki jezykow obcych wypracowane.. Jak tak mialem z francuskim. Uczac sie, szukalem analogii do angielskiego. Tak bylo z conditionalami.. Czas Imparfait zalapalem w 2 minuty, bo to dokladnie to samo co Past Continuous... Za to cholerne trudnosci mialem z trybem Subjonctif, bo tego nie ma w angielskim, nawet w polskim to trudno na cokolwiek przetlumaczyc.



Temat: Jak wymawiamy &quot; plwać&quot;

.


| Niewykluczone. Kiedyś pewien inżynier od budowy silników przekonywał
| mnie, że niepoprawne jest &quot;zakańczać&quot;. Tak się biedak nasłuchał, że
| niepoprawne jest &quot;wyłanczać&quot;, że uznał (moim zdaniem słusznie), że to
| ten sam przegłos, więc skoro jeden z jego przejawów jest piętnowany,
| to inne też trzeba.


Jak już jesteśmy przy ludziach występujących publicznie, ale bez
przygotowania fonologicznego, a wątek zahaczył o ubezdźwięcznianie
głosek płynnych na końcu wyrazu, to przedwczoraj słyszałem panią
wiceminister, która chyba nie chciała ubezdźwięcznić &quot;l&quot; na końcu słowa
&quot;cykl&quot; i w końcu wyszedł jej &quot;cygl&quot;.

Najczęściej różne efekty wymowy &quot;ortograficznej&quot; słyszałem chyba u
organistów kościelnych. Uczeni są muzykologii, a nie fonologii czy
fonetyki (granic nigdy nie umiem wyznaczyć). Może w najlepszym wypadku
uczą ich jakiejś logopedycznej dykcji, przez co oduczają się seplenień
itp. zaburzeń, ale nie uczą, co jest naturalnymi dla polskiej wymowy
procesami. Występują publicznie, więc starają się śpiewać ładnie i
wyraźnie. Mają przed oczami tekst (albo się na niego napatrzyli
wcześniej), więc go starają się najwierniej odtworzyć. W związku z tym
wychodzi &quot;śfjew~ty&quot; zamiast &quot;śfjenty&quot;, no bo jest &quot;ę&quot; albo przez próbę
nieubezdźwięcznienia - &quot;źvjenty&quot;, bo mechanizmu asymilacji dźwięczności
nie udało się uniknąć.


Hmm... na moje skromne językoznawczo ucho &quot;zakańczać&quot; brzmi
niepoprawnie, ale nie z przyczyn przegłosowych, bo i &quot;zakończać&quot; bym nie
użył. To jakaś dziwna forma present continous od czasownika dokonanego.


Dlatego ja bym nie nazywał tego aspektu po prostu niedokonanym, tylko
niedokonano-iteratywnym. Można coś dokonanego wykonywać wielokrotnie.
Można coś raz zakończyć, a można zakańczać rok szkolny co rok. Poza tym,
akurat to nie dotyczy samego zakończenia, ale oprócz pary
kończyć-zakończyć można ułożyć parę kończyć-wykończyć (takoż
kończyć-skończyć). O ile zgodzę się, że zamiast &quot;już zakańczam pracę&quot;
lepiej mojemu uchu brzmi &quot;już kończę pracę&quot;, o tyle &quot;wykańczam się
psychicznie&quot; nie zamieniłbym na &quot;kończę się psychicznie&quot;. ;-)


Kończyć - zakończyć - zakończać
Malować - namalować - namalowywać

Jechać - przyjechać - przyjeżdżywać
Dochodzić - dojść - dojściać, a może dojszczywać? ;)


Dochadzać?


Ech, można by tak do rana...
Jeśli ktoś ma przykład świadczący, że taka forma jest dopuszczalna, to
bardzo proszę go podać (ale nie podawywać).


http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2542728


Całuję nóżki
Michał Maciejewski


pzdr
piotrek





Temat: Losowy sig


Nie. Ty masz cytat, że osoba X, której odpowiadasz, &quot;pisze&quot;. Czasownik
&quot;pisze&quot; jest formą niedokonaną, sugerującą, że pisanie się jeszcze nie
zakończyło. A skoro się nie zakończyło, to nie może się znaleźć na
serwerze, bo autor jeszcze tego nie skończył. Gdy autor skończy pisanie,
i wyśle to (skutkiem czego artykuł będzie dostępny dla wszystkich),
powinieneś użyć formy dokonanej (sugerującej, że coś trwało w


Z formalnego punktu widzenia masz rację... I chyba nikt nie ma co do tego
wątpliwości że nie jest to poprawna forma a stosuje ją dlatego tylko
aby uniknąć problemów z rozpoznaniem płci. Potocznie mówi się
czasem mniej poprawnie lecz wciąż lepiej niż gdyby miało się mówić

mi, czy nie spotkałeś się nigdy z pytaniem: &quot;Co w dzisiejszej prasie
piszą?&quot; albo &quot;Tak mówią tylko w telewizji...&quot; Zresztą i tak lepsze

kompletnie NIC nie znaczy.


Analogiczne rzeczy masz w angielskim:
Present Continuous: &quot;writing&quot;


Sory, ale chyba za krótko się uczę tego języka bo jeszcze takiego
czasu jak 'Past Present' nie znam :-)


Present Continuous: czynność niedokonana, aktualnie wykonywana.
Past Present: Czynność dokonana, zakończona jakiś czas temu.
(No, jest jeszcze Present Perfect, Present Perfect Continuous, Simple
Present i wiele innych -- oszczędzę Ci tego). W każym razie j.angielski
posiada 16 &quot;czasów&quot;, a j.polski &quot;tylko&quot; trzy, które są dokładniej
określane przez inne rzeczy (forma dokonana/niedokonana, by wrócić do
meritum).

Ergo: popełniasz błąd gramatyczny. Zresztą, przejdź się do dowolnej
polonistki (w ogólniaku czy technikum)


Ta z podstawówki nie będzie wiedzieć... ;-)


i popytaj -- dostaniesz odpowiedź mniej więcej taką samą.


Ale lepiej zapytaj anglicystki, dostaniesz odpowiedź zupełnie inna.
Na przykład taką, że nie ma czegoś takiego jak &quot;Past Present&quot; czyli
czas &quot;Przeszło-teraźniejszy&quot;... nawet w języku angielskim :-)


P.S.
Co do angielskiego, to mogła mi gramatyka nieco wywietrzeć z głowy.
Jeśli zrobiłem błąd, to proszę o korektę (może być pocztą prywatną).


Nie tylko gramatyka ale i znaczenie niektórych wyrazów Ci wywietrzało...
A skoro nie jesteś pewny, to nie powołuj się na przykłady skonstruowane
błędnie bo ani pożytku z tego żadnego a jeszcze kogoś w błąd wprowadzisz...

p.s. Zainteresowani czasami w języku angielskim mogą się udać na stronę:
http://www.englishpage.com/verbpage/verbtenseintro.html a tu już
chyba powinniśmy skończyć ten temat... aby sie już nie kompromitować :-)





Temat: &quot;I&#39;m lovin&#39; it&quot; -skąd taka forma?


| Heck, I'm always forgetting my keys !!!!
| I'm loving it - wow! na bajerze, kocham to (wypowiedziane
prawdopodobnie
z
| lekkim uniesieniem).

| Naprawdę tak?

| Taki dialog brzmi według Ciebie naturalnie?

| -Do you like swimming?
| -I'm loving it. (w znaczeniu: baaardzo lubię pływać - ale w ogóle, nie
| teraz)

| MG

narz
edziem zwiekszenia nacisku, emocji radosci czy nienawisci itp. I jest
uzywane w
tedy kiedy zachodzi potrzeba. Ty natomiast podajesz przyklad (suchy) bez
kontek
stu sytuacyjnego, w ktorym rzeczywiscie nie wydaje sie to najszczesliwsze.

Skoro nie ma kontekstu, to należy go wywieść z systemowego znaczenia
formy czasownika użytego w pierwszym zdaniu, bez żadnej pragmatyki.
Pytanie miało znaczyć &quot;czy w ogóle lubisz pływać?&quot;

| Szczesliwie roznorodnosc form w jezyku jest dlatego roznorodna, zeby miec
ich
 bogaty arsenal i dopasowywac  je do roznorodnych sytuacji.
Ty natomiast co? Sugerujesz, ze dana forma ma byc uniwersalna i pracowac
we wszystkich kontekstach sytuacyjnych? A jak czasem nie pracuje to co?
Jest niepoprawna?  

Jakoś nie rozumiem, ale to może wpływ nocy.

A propos twojego suchego przykladu (rozbuduje tu troche kontekst
sytuacyjny) : Twoj kolega arab, z poludniowego Sudanu, ktory w zyciu
| nie widzial wody wiecej niz tyle co mogl wypic, znalazl sie nagle na
basenie
w Warszawie. Wyskakuje po 15 minutach z wody i pytasz sie go: ..and what, do
yo
u like swimming? On w ekstazie moze odpowiedzic : Yeah , I love it !!! Lub
Yeah
,
| man, I'm loving it. Typowe stosowanie czasu present cont. nie znaczy tu,
ze k
ocha w tym momencie, a jutro nie bedzie, a tylko podkresla ten moment. Tks.

Mylisz się. &quot;i'm loving it&quot; ma właśnie znaczenie &quot;Teraz bardzo mi się to
podoba&quot;. Za chwile może go złapać skurcz, albo może napić się wody i
następnego dnia nie powie &quot;I like swimming&quot;, a mimo to nie będzie można
zarzucić mu &quot;You lied when you said you were loving it there&quot;.

Inna sprawa, że faktycznie ma wybór: wyrażając uczucia w konkretnej
sytuacji może powiedzieć &quot;I love it&quot; lub &quot;I'm loving it&quot;, ale użyje
tylko formy Simple mówiąc, że coś bardzo lubi w ogóle.

I nie mieszaj do tego zdań z always/constantly, bo one dotyczą
czaoswników wyrażających czynności, a nie stany. To dwa różne
zastosowania formy Continuous/Progressive/Durative czy jak ją tam zwą.

Mariusz Górnicz


Nic sie nie myle. Takie dzielenie wlosa na czworo z tym skurczem i piciem wody
to wlasnie dzielenie wlosa na czworo. Bez obrazy, ale takie analizy cechuja
ludzi, ktorzy moze ucza sie jezyka  jako sztuki samej w sobie, robia dziure w
calym i czesto naginaja zywy jezyk, zeby pasowal do regulek. A always stosuje
sie swietnie do stanow. I'll always love you jest nagminne. Czy loving to
czynnosc czy stan? I am in constant pain - pain to czynnosc czy stan?  i love,
feel, hope itd, wlasnie stany, te wyrazy wg klasycznej gramatyki (lubisz
regulki) powinny byc stosowane w zasadzie w simple present. Uzywanie ich w pr.
cont. nadaje im wiecej uczucia, pasji, energii, zaleznie od sytuacji, a nie
tam zadne kurcze w noge. I'm hoping for you to finally get this.. (nie dawaj
mi tylko regulki na 'split infinitive' bo wiem, ze wg klasycznych reg. jest
bledem. But I like it.





Temat: Gimnazjum nr 25 w Gdańsku Wrzeszczu - klasa dwujęzyczna
SPRAWDZIAN UZDOLNIEŃ KIERUNKOWYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DO KLASY DWUJĘZYCZNEJ

1. Sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej:

1. z każdej części kandydat może uzyskać maksymalnie - 50 pkt.
2. kandydat zwolniony ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych otrzymuje - 100 pkt.

2. Egzamin pisemny trwa 60 min. i składa się z trzech części:

1. część gramatyczna,
2. rozumienie tekstu pisanego,
3. rozumienie ze słuchu.

3. Do części ustnej zostaje zakwalifikowanych 50 uczniów, którzy uzyskają najwyższe wyniki z części pisemnej.
4. Ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych zwolniony jest kandydat, który:

1. ukończył szkołę podstawową w odpowiednim dla klasy dwujęzycznej języku obcym,
2. posiada świadectwo potwierdzające znajomość odpowiedniego dla klasy dwujęzycznej języka obcego, na poziomie podstawowym - FCE lub TOEFL.

5. przyjęciu kandydata do klasy dwujęzycznej decyduje suma punktów:

1. uzyskanych ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych oraz
2. uzyskanych wg zasad przyjmowania uczniów spoza rejonu ( świadectwo i sprawdzian po szkole podstawowej)

ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO

1. Zaimki wskazujące: this, that, these, those.

2. Określniki: a, an, the.

3. Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.

4. Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników nieregularnych.

5. Rzeczowniki policzalne, niepoliczalne oraz określniki ilościowe: much, many, a lot of, a few, a little, few, little, lots of.

6. Określniki: some, any, no.

7. Zaimki osobowe i określniki dzierżawcze: I, you etc, me, my your etc.

8. Dzierżawcza forma rzeczowników.

9. Zaimki: something, someone, somebody, somewhere, any-…etc, no-…etc.

10. Liczebniki główne i porządkowe.

11. Konstrukcje: there is, there are.

12. Stopniowanie przymiotników, konstrukcje porównawcze: (not) as …… as; than.

13. Stosowanie przysłówków (regularne, nieregularne).

14. Stosowanie okoliczników miejsca, czasu i sposobu w odpowiedniej kolejności w zdaniu.

15. Konstrukcje bezokolicznikowe i formy gerund (like doing something, want to do something).

16. Tryb rozkazujący.

17. Czasowniki modalne: can, could, may, might, must, should oraz przeczenia.

18. Strona bierna (czas present simple, past simple).

19. Układanie pytań ogólnych i szczegółowych.

20. Zdania podrzędnie złożone z użyciem: who, which, that.

21. Zdania podrzędne czasowe i warunkowe mówiące o przyszłości (I i II stopnia), spójniki: if, when, after, before, as soon as, until, etc.

22. Zaimki zwrotne.

23. Przyimki.

24. Formy czasu przyszłego: to be going to.

25. Zdania złożone: past simple, past continuous.

26. Formy oznajmujące, pytające i przeczące następujących czasów:

- Present Simple (przysłówki częstotliwości)

- Present Continuous

- Present Perfect Simple

- Past Simple (czasowniki nieregularne)

- Past Continuous

-Future Simple

ZAKRES DZIEDZIN OBOWIĄZUJĄCYCH NA EGZAMIN USTNY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO (OK. 5 MINUT):

1. Rodzina

2. Zwierzęta / Moje zwierzątko.

3. Pogoda.

4. Mój przyjaciel.

5. Ulubiony film / książka / gra komputerowa / piosenkarz /piosenkarka / aktor / aktorka.

6. Spędzanie wolnego czasu.



Temat: Gimnazjum nr 25 w Gdańsku Wrzeszczu - klasa dwujęzyczna

SPRAWDZIAN UZDOLNIEŃ KIERUNKOWYCH
z języka angielskiego do klasy dwujęzycznej
w roku szkolnym 2006/2007

1. Sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej:

a) z każdej części kandydat może uzyskać maksymalnie - 50 pkt.

b) kandydat zwolniony ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych otrzymuje - 100 pkt.

2. Egzamin pisemny trwa 60 minut i składa się z trzech części:

a) część gramatyczna,

b) rozumienie tekstu pisanego,

c) rozumienie ze słuchu.

3. Do części ustnej zostaje zakwalifikowanych 50 uczniów, którzy uzyskają najwyższe wyniki z części pisemnej.

4. Ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych zwolniony jest kandydat, który:

a) ukończył szkołę podstawową w odpowiednim dla klasy dwujęzycznej języku obcym,

b) posiada świadectwo potwierdzające znajomość odpowiedniego dla klasy dwujęzycznej języka obcego, na poziomie podstawowym - FCE lub TOEFL.

5. przyjęciu kandydata do klasy dwujęzycznej decyduje suma punktów :

a) uzyskanych ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych oraz

b) uzyskanych wg zasad przyjmowania uczniów spoza rejonu (świadectwo i sprawdzian po szkole podstawowej)

Zakres materiału gramatycznego

1. Zaimki wskazujące: this, that, these, those.

2. Określniki: a, an, the.

3. Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.

4. Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników nieregularnych.

5. Rzeczowniki policzalne, niepoliczalne oraz określniki ilościowe: much, many, a lot of, a few, a little, few, little, lots of.

6. Określniki: some, any, no.

7. Zaimki osobowe i określniki dzierżawcze: I, you etc, me, my your etc.

8. Dzierżawcza forma rzeczowników.

9. Zaimki: something, someone, somebody, somewhere, any-…etc, no-…etc.

10. Liczebniki główne i porządkowe.

11. Konstrukcje: there is, there are.

12. Stopniowanie przymiotników, konstrukcje porównawcze: (not) as …… as; than.

13. Stosowanie przysłówków (regularne, nieregularne).

14. Stosowanie okoliczników miejsca, czasu i sposobu w odpowiedniej kolejności w zdaniu.

15. Konstrukcje bezokolicznikowe i formy gerund (like doing something, want to do something).

16. Tryb rozkazujący.

17. Czasowniki modalne: can, could, may, might, must, should oraz przeczenia.

18. Strona bierna (czas present simple, past simple).

19. Układanie pytań ogólnych i szczegółowych.

20. Zdania podrzędnie złożone z użyciem: who, which, that.

21. Zdania podrzędne czasowe i warunkowe mówiące o przyszłości (I i II stopnia), spójniki: if, when, after, before, as soon as, until, etc.

22. Zaimki zwrotne.

23. Przyimki.

24. Formy czasu przyszłego: to be going to.

25. Zdania złożone: Past Simple, Past Continuous.

26. Formy oznajmujące, pytające i przeczące następujących czasów:

a) Present Simple (przysłówki częstotliwości)

b) Present Continuous

c) Present Perfect Simple

d) Past Simple (czasowniki nieregularne)

e) Past Continuous

f) Future Simple

Zakres dziedzin obowiązujących na egzamin ustny (ok. 5 minut):

1. Rodzina

2. Zwierzęta/Moje zwierzątko.

3. Pogoda.

4. Mój przyjaciel.

5. Ulubiony film /książka/gra komputerowa/piosenkarz/piosenkarka/aktor/aktorka.

6. Spędzanie wolnego czasu.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • chadowy.opx.pl



  • Strona 1 z 2 • Wyszukiwarka znalazła 53 wypowiedzi • 1, 2